Stockmannin pysäköintilaitoksen Mannerheimintien puoleinen ajoramppi tilapäisesti suljettu yöaikaan – pysäköintilaitos muuten käytössä normaalisti
Työt Signen työmaalla osoitteessa Mannerheimintie 14 etenevät suunnitellusti, ja Stockmannin pysäköintilaitoksen Mannerheimintien puoleisen ajorampin ensimmäisen vaiheen työt saatiin valmiiksi aikataulun mukaisesti tammikuun lopussa.
Ajoramppiin liittyvien töiden toinen vaihe aloitetaan keskiviikkona 14.2. kello 22. Töiden vuoksi Aimo Park Stockmannin pysäköintilaitoksen Kalevankadulla sijaitseva Mannerheimintien puoleinen ajoramppi on suljettu yöaikaan (klo 22.00–06.00) arkisin 14.2.–1.3.2024. Kahtena iltana eli maanantaina 19.2. ja tiistaina 20.2. ramppi kuitenkin suljetaan jo kello 20.00.
Ruoholahdenkadun ajoväylä on käytössä normaalisti kaikkina vuorokaudenaikoina. Ruoholahden ajorampille pääsee pysäköintilaitoksen kerroksesta P3. Päiväaikaan sekä viikonloppuisin myös yöaikaan (lauantai–maanantai) Mannerheimintien puoleinen ajoramppi on käytössä normaalisti. Pahoittelemme töiden aiheuttamaa häiriötä.
Purettavasta materiaalista hyödynnetään 99 %
Sponda on sitoutunut ympäristöministeriön ja Raklin kestävän purkamisen Green Deal -sopimukseen, jota noudatetaan myös tässä hankkeessa. Ennen purkamista kohteessa on kartoitettu laajasti mahdollisuudet materiaalien uudelleenkäyttöön. Lisäksi kaikki purkumateriaalit raportoidaan ympäristöministeriölle.
Purun hyötykäyttöaste nousee yli 99 %:iin, josta valtaosa muodostuu paikallavalurungon betonin materiaalihyödyntämisestä. Myös muiden materiaalien osalta kohteessa tehdään tehokasta syntypaikkalajittelua ja jatkolajittelua jäteasemalla.
Päätös paikalla sijainneen rakennuksen purkamisesta tehtiin erittäin perusteellisen selvitystyön jälkeen. Lähtökohta hankesuunnittelun käynnistyessä oli rakennuksen rungon ja julkisivujen säilyttäminen sekä kohteen peruskorjaus. Suunnittelun edetessä kävi kuitenkin ilmi, että nykytekniikan tuominen rakennuksen erittäin matalaan kerroskorkeuteen olisi käytännössä tehnyt tiloista toivottoman matalat ja nykyvaatimustasoon nähden sopimattomat. Kerrosten korkeus olisi jäänyt hieman yli kahteen metriin, eli katto olisi ollut samalla tasolla kuin normaalit ovet.
Sponda tutki myös pystylisäkuilujen lisäämistä, joilla tekniikan vaatimaa lisäkorkeutta olisi voitu hiukan pienentää. Kuiluja olisi tullut todella runsaasti, jolloin kerrospohjista olisi tullut reikäjuustomaiset ja tehottomat. Korkeudeltaan tilat olisivat olleet edelleenkin joka tapauksessa todella matalat.
Jaa